Laura Aznar

Edició digital: Un disseny ambigu

Laura Aznar.- L’edició digital del Clarín (clarín.com) reuneix un conjunt molt ampli de possibilitats. L’excés de continguts pot resultar contraproduent, perquè l’usuari pot veure’s desbordat amb tanta informació.

Sin título
Capçalera http://www.clarin.com

Ja damunt la capçalera hi ha tot un seguit d’items que redirigeixen al lector a pàgines de temàtiques tant diverses com receptes culinàries, medi rural i fins i tot una borsa de treball. Sota el nom de la publicació, al costat del qual es troba la data, l’hora local, la temperatura, la humitat i les icones de les xarxes socials on el mitjà té activitat, hi ha les categories que divideixen la informació en diferents seccions. El sistema de navegació també és ambigu en aquest sentit, perquè no apareixen clarament distingides les hard news, les soft news i l’opinió; de fet, es barregen les unes amb les altres. Clarín.com incorpora dos espais atípics, anomenats Ciudades i Policiales, que recullen informació local i temes vinculats amb la policia, la delinqüència i la justícia, respectivament.  Una altra particularitat que ofereix és que a la part superior de la pàgina d’inici situa un paraigües on hi ha escrit “Temes del dia” i que va acompanyat del link “El més llegit ara”. Els colors predominants en totes les seccions fins a Opinió són el vermell, el gris i el negre. Les seves capçaleres estan escrites amb lletra de pal sec, a un tamany gran i amb un pes tipogràfic elevat. Per les seccions Esports i iEco s’utilitzen fonamentalment els colors blau i negre i el disseny de la capçalera d’economia és diferent al dels altres espais. La resta d’ítems que apareixen a la barra condueixen a l’usuari a webs, blogs i pàgines amb recursos multimèdia que segueixen uns patrons de disseny independents.

L’espai de sota està destinat a les notícies més actuals de cada secció (a excepció de Home, que barreja peces de totes les temàtiques). El primer nivell de lectura d’aquest mitjà és força ric: utilitza diferents paraigües que li permeten al lector identificar de què tracten les informacions, ofereix un complement amb el més llegit de cada secció que recull els titulars que han rebut més visites i un altre complement amb el més llegit de l’edició digital.

Les pàgines de les hard news, soft news i opinió estàn dividides en tres apartats que separen les peces d’actualitat d’una banda, una tira que agrupa titulars de les altres seccions, de l’altre, i els complements. L’edició online del diari incorpora també moltes imatges i material audiovisual. No hi sol haver publicitat invasiva, però els anuncis juguen també un paper important.

Clarín és un diari popular i això també es fa pal·les en la tipografia. Pel primer nivell de lectura opta per la lletra romana negreta en els titulars i destacats i lletra de pal sec en caixa alta per les firmes dels autors. Pels títols dels complements utilitza lletra romana negreta o bé lletra de pal majúscula, i pels titulars de les informacions que integren aquests complements fa servir lletra de pal. Els encapçalaments de les seccions estan escrits en caixa alta, amb un pes tipogràfic elevat i amb lletra de pal sec . Pels paraigües es fa ús de la lletra majúscula de pal. Curiosament, el cos informatiu també està escrit en aquest tipus de lletra i no en romana, cosa que facilitaria la lectura.

Un altre exemple de l’excés d’opcions que proporciona el mitjà el trobem al final de la pàgina, on hi ha la possibilitat de clicar sobre noves categories per visitar pàgines webs i blogs, vinculats amb el diari, però que no aporten contingut informatiu en sentit rigorós.

Sin título
Faldó http://www.clarin.com

One thought on “Edició digital: Un disseny ambigu

  1. Pingback: Clarín.com, el web de notícies més visitat d’Argentina |

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s