Laura Anglès / Uncategorized

Un (re)disseny més “intuïtiu”

Laura Anglès.- “Més elegant, més ràpid, més intuïtiu. En una paraula, millorat” promet la pàgina web del nou redisseny del NY Times que va portar a terme el passat 8 de gener. Aprofitant el canvi de paradigme que els e-books han generat en la lectura, tal com anunciava en l’editorial de l’últim dia de 2013, la Dama Gris -així l’anomenen a EUA- va redissenyar per complet la seva web enfocant-se precisament en fusionar els avantatges dels dos grans antagònics, el digital i l’imprès.

L’elegància es tradueix en el tant de moda minimalisme web. Però aquest minimalisme només serveix de façana a totes les millores multimèdia que el diari ha desenvolupat.

‘Home’ esdevé així la pàgina menys modificada. Continua sent el ‘mercat de links’ que era, on apareixen les notícies (les més destacades) encapçalades per requadres i classificades per seccions. Però en aquest sentit, l’inici continua estant limitat. No pot exposar la totalitat dels seus enllaços allà, quedaria una pàgina massa carregada, pel que el diari opta per recórrer a una barra horitzontal a la part superior de la web que serveix com a menú, on secció a secció es despleguen els enllaços de notícies també en ordre de rellevància informativa.

disseny

Un cop ens hem posicionat a la secció desitjada, veiem que la capçalera de la part superior ha desaparegut. S’ha reduït i s’ha traslladat a l’esquerra, i el centre ara l’ocupa el títol de la secció en grans dimensions, fet que de nou ens recorda al format imprès. Però, què se n’ha fet del menú? A la dreta de la capçalera trobem tres ratlletes horitzontals, on si cliquem, se’ns desplegarà una barra vertical de menú.

disseny 2

 El rotatiu fa una potent aposta pels enllaços relacionats i la informació personalitzada. És així, que mentre l’usuari està llegint qualsevol article, a la part superior de la pàgina, just a sota del títol de secció, hi trobem una barra movible en la que se’ns presenten articles de temàtica relacionada amb el què llegim, o bé destacats. De la dreta de la pantalla, també apareixen petites pestanyetes on figuren articles que poden atraure l’usuari. Fins i tot, i aquest cop inspirat en el format televisiu de notícies, el diari ha incorporat el botonet de “breaking news” que emergeix de la part superior de qualsevol article que estem llegint, en cas d’haver-hi notícies d’última hora.

disseny 3

La lectura dels articles canvia per complet. Inspirant-se en el format imprès de llençol, els articles són llegibles en una única pàgina, que l’usuari va desplaçant a mesura que avança la lectura. Abans els articles llargs es dividien en diverses pàgines, disseny que resultava ferragós pel lector. La interacció amb el lector és essencial. Per això el rotatiu integra la secció de comentaris amb el mateix article, situant-la a la dreta. S’unifica així per primera vegada l’experiència de l’usuari, que té accés de manera molt més senzilla a l’opinió d’altres lectors.

Quant a color el diari és net i elegant. Trobem la clàssica dicotomia de negre sobre fons blanc. Els colors corporatius, el blanc i negre, ho dominen tot. L’únic color diferenciat és el blau de les xarxes socials, però la seva presència és tant escassa que és incapaç de trencar amb la sobrietat de la web. També veiem la presència del groc, el verd o el vermell que completen i diferencien algunes seccions. Els links abans blaus, ara apareixen en negre i subratllats, aspecte que pot semblar un gest de complicitat cap a la versió impresa. Es veu el que hi ha. Les fotografies, que completen informativament els titulars, tant pel color com per la varietat de format trenquen amb la monotonia de la pàgina.

disseny 4

 Quant a tipografia el NY Times continua en la seva línia d’elegància. La clàssica capçalera gòtica dota de serietat el rotatiu. Fa una gran aposta per la lletra romana que ocupa el cos de la notícia i també el titular, aquest cop però amb cursiva. En el cas dels títols de seccions o de categories, el diari opta per la lletra de pal, trencant així amb la monotonia del serif. Val a dir, que malgrat ser un clàssic del NY Times, la lletra amb serif crea un contrast elegant amb la modernitat que suggereix la pàgina.

El tractament de les imatges i vídeos és destacable. Text i multimèdia es fusionen a través d’un disseny que fa que un complementi a l’altre. Ja d’entrada, la millora de velocitat de càrrega que la web inclou suposa un gran avenç pel multimèdia. Els vídeos són ràpids i apareixen en formats minimalistes, fet que faciliten la reproducció a l’usuari. Les imatges continuen sent de gran qualitat (tant en forma com contingut). Conscienciat de la importància del detall de les imatges, el NY Times integra una pestanya a la mateixa web que s’obra només clicant la imatge i que resulta de fàcil tancament –tot això sense moure’s del lloc on l’usuari estava-.

disseny 5

One thought on “

  1. Pingback: The New York Times: fusió de digital i paper |

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s